Școala nu înseamnă doar cursuri, examene și olimpiade. Pentru elevi și, poate, pentru unii profesori ora de dirigenție este acel altceva mai mult decât necesar. Este picătura care face educația mai interesantă, deschisă și interactivă pentru toți participanții.
Ora de diriginție are un rol important și aduce beneficii tinerei generații prin diversitatea formelor ei.
Este exact ceea ce au vrut să transmită organizatorul și gazda unui cerc pedagogic de execpție desfășurat la Colegiul Național „Nicu Gane” din Fălticeni.
Întâlnirea, derulată vineri, 15 noiembrie, s-a ridicat la rangul unui eveniment educațional, cu activtăți pe măsura prestigiului de care se bucură colegiul fălticenean în învățământul preuniversitar sucevean.
Au participat oameni de calibru, inspectorul școlar Tatiana Vântur, profesoarele Elena-Sextilia Solonaru, responsabil comisia diriginților, profesoara Lăcrămioara Acatrinei-Vasiliu, consilier școlar profesoara Ramona Pavel, profesorul Ioan Caulea, alături de numeroși invitați primiți într-o atmosferă de cordialitate de conducerea colegiului, directorul Codrin Bența și directorul adjunct Luminița Corbu.
Activitatea s-a desfășurat pe trei componente importante în prezența unui număr mare de profesori diriginți, consilieri școlari și responsabili ai comisiei diriginților din județul Suceava.
Rolul important al profesorului diriginte
În prima componentă au avut loc intervenții relevante oferite de invitații evenimentului, dcotor Miruna Lovinescu, psiholog integrativ, în prezentarea căreia au fost aduse în atenție modalități inovative pentru gestionarea emoțiilor în situații de stres legate de examenul de bacalaureat, completate de asistentul universitar doctor Maria Irimiciuc, psiholog, care și-a axat expunerea pe nevoia formării competențelor noncognitive.
Într-o altă intervenție, inspectorul școlar profesor Tatiana Vîntur a punctat sugestiv rolul atribuțiilor profesorului diriginte, conturând elementele profilului de formare al absolventului de liceu, nivelul dezvoltat.
Tot în acest prim segment al evenimentului au fost prezentate un studiu statistic privind traseul profesional al absolvenților colegiului fălticenean de către profesor doctor Luminița Corbu, director adjunct al colegiului fălticenean, cât și un scurt istoric al Colegiului Național „Nicu Gane” – Arc peste timp, în prezentarea profesorului doctor Codrin Bența, director al instituției.
Lecții demonstrative susținute de elevi
Trecerea de la teorie la practică s-a făcut în următoarea componentă.
Aici s-au desfășurat secvențe de lecții și activități de suport educațional pentru clasa a XII-a- prin care au fost exemplificate conținuturi și activități de învățare din modulele: Autocunoaștere și abilități sociale, Planificarea carierei.
Tinerii Colegiului Național „Nicu Gane” au susținut lecții demonstrative, arătând un nivel de pregătire înalt, cursivitate în discurs, teme bine aprofundate și prezentări laborioase, monitorizate atent de profesorii diriginți.
Au participat elevi de la clasa 12 A (diriginte Mihaela Bîrsanu), clasa 12 B (diriginte Geta Neculau), clasa 12 C (diriginte Liliana Oniciuc), 12 F (diriginte Alina Ciubotaru) și clasa 12 G (diriginte Ioan Caulea).
Acestă componentă s-a remarcat prin participarea tuturor profesorilor la un moment de dezbatere cu tema ”Libertatea de exprimare”, dezbatere orchestrată de profesorul Ioan Caulea, duel al argumentelor și contra argumentelor, care au activat dialogul, sumarizarea și resusținerea.
Un element surpriză l-a constituit un mic popas în trecut, prin prezentarea unui caiet de lecții la Zoologie, Biologie și Fizică din anii 1915, 1916, 1917, caiet păstrat în condiții foarte bune, impresionant sub toate aspectele, materie, caligrafie, informație, ce reflectă actul educativ de calitate de la acea acea vreme, un aspect care s-a perpetuat decenii la rând în fibra Școlii de băieți, Liceului și, ulterior, Colegiului Național „Nicu Gane”.
Reacții la cald și un barometru al reușitei școlare
Ultima componentă, cea de-a treia, a fost dedicată observațiilor și reacțiilor la cald, oferite de coordonatorul de cerc, profesoara Sextilia Solonaru și de către inspectorul școlar profesoara Tatiana Vîntur care a prezentat conținutul revistei „Barometrul reușitei școlare” – Activități de suport educațional pentru elevi, repere metodologice pentru clasa a XII-a – un instrument util diriginților din perspectiva competențelor cheie, nivelul dezvoltat și al experiențelor extrașcolare.
Totodată, a fost realizată o sugestivă prezentare a proiectului de educație antidrog „Decizii la vârsta indeciziilor” – invitație educațională pentru intervenția timpurie în formarea abilităților de viață în vederea implementării acestuia în spațiul școlar în anul școlar 2024-2025.
Elevii colegiului fălticenean au dat un farmec aparte Cercului pedagogic al profesorilor diriginți printr-un moment artistic, un intermezzo muzical pregătit și coordonat de profesorul Dan Sinăuceanu.
Luminița Corbu conchide că experiențele de învățare exersate în contexte formale și nonformale au reliefat nevoia de a fi în pas cu generațiile actuale, cu nevoile lor educaționale, cu schimbările și transformările societății.
Cercul pedagogic s-a dovedit un puzzle educațional inspirațional, util și modern în spectrul școlar actual.