Doi profesori din Fălticeni și Baia au câștigat două dintre cele zece premii ale Concursului Național DigitaliadaEducație

Doi profesori din Fălticeni și Baia au câștigat două dintre cele zece premii ale Concursului Național Digitaliada

       Accesări: 3576

Muncă încununată de succes. Doi profesori din Fălticeni și Baia au reușit să-și adjudece două dintre cele zece premii ale Concursului Național Digitaliada 6.0. Este vorba despre Florin Viu și Mihaela Gogu care au fost răsplătiți de Fundația Orange pentru creativitate.

Ambii profesori își desfășoară activitatea la Școala Gimnazială „Nicolae Stoleru” din Baia.

Mihaela Gogu este câștigătoare la categoria „Proiectare didactică pentru învățământul primar”, cu proiectul Munții Carpați, iar Florin Viu El este câștigătorul categoriei „Conținut Video” pentru învățământ gimnazial, cu proiectul Laboratorul Virtual, destinat materiei de Chimie pentru clasa a VIII-a.

Pentru reușita lor, organizatorii concursului i-au premiat.

Mihaelei Gogu i-a revenit un telefon inteligent cu accesorii video (valoare de aproximativ 800 Euro), iar Florin Viu a primit set de accesorii pentru vlogging (valoare aproximativ 1.000 Euro).

Profesoara Mihaela Gogu

„Activitatea mea, ca profesor pentru învățământul primar însumează peste trei decenii, la catedră, dar în ultimii 4 ani am descoperit un nou mod de abordare a predării- învățării- evaluării, prin  introducerea,  în cadrul lecțiilor, în anumite momente, bine alese, a tehnologiei digitalizate. Am înțeles că elevii din ziua de azi, nativi digital, au schimbată percepția despre învățătură, în general –  și dacă dascălul îi câștigă de partea sa, abordând strategii din zona lor de interes,  lecțiile capătă plusuri de valoare nebănuite. Am introdus, treptat, la clasă, utilizarea unor instrumente, aplicații și platforme digitale, pe care elevii le-au asimilat rapid, cu mare dexteritate, curaj și lipsă de inhibiții. Treptat, în lecțiile, activitățile extracurriculare și proiectele educaționale desfășurate, tehnologiile digitalizate și programarea au devenit obișnuințe. Elevii mei învățau, jucându-se și se jucau, învățând, iar educația trecea deseori de pereții clasei, în familii sau chiar în comunitate, pentru că am implicat chiar și părinții în multiple activități educative.

Eu însămi am dezvoltat o pasiune pentru crearea de conținuturi digitale, care, acum 4 ani, nu erau prea multe în mediul educațional. Am învățat mult, am participat la zeci de webinarii și cursuri de formare, înțelegând că un material video sau audio, interactiv,  conține infinit mai multă înformație decât unul scris, pentru elevi. Aceștia, descoperă, la două clickuri, informația, simțindu-se cu adevărat implicați în demersurile educaționale.

Cu mare bucurie, am primit vestea că sunt câștigătoarea  categoriei  Proiectare didactică, Învățământ primar,  lecția mea, interactivă, „Munții Carpați” , cu care m-am înscris la Digitalada, fiind premiată.  Aceasta este un material digital complex, interactiv, un model de proiectare didactică a unei lecții la Geografie,  constituită din predarea cunoștințelor despre  Carpați. Resursa educațională deschisă îmbină activitatea sincronă cu asincronă, facilitând elevilor învățarea conștientă și activă,  inclusiv dezvoltarea abilităților TIC. Cred că materialul meu a fost premiat și pentru faptul că poate fi și urmărit de elevi, singuri, asincron, chiar în absența cadrului didactic, ca și facilitator al învățării.”

Profesorul Florin Viu

„La #Digitaliada particip încă din anul 2019, an în care am aflat de acest concurs. Dacă în acel an a trebuit să mă mulțumesc cu participarea, din anul următor m-am aflat de fiecare dată printre câștigători. În 2020 câștigam premiul secțiunii ”Alte materiale educaționale – învățământ gimnazial”, cu materialul ”Introducere în studiul Chimiei – auxiliar didactic pentru clasa a VII-a”. Un an mai târziu, am înscris site-ul ”Lecții Biologie și Chimie pentru Gimnaziu”, la care lucrez din 2013 și care are în acest moment aproximativ 930.000 de accesări. De această dată, materialul a fost preferatul elevilor, adjudecându-și Premiul de Popularitate.

Pentru ediția din acest an m-am gândit să atac secțiunea ”Conținut video”, dar mărturisesc că până de curând, preocupările mele privind realizarea de conținut video educațional au fost aproape inexistente.
Ideea realizării materialului participant la ediția din acest an venit într-o dimineață, în timp ce admiram un răsărit de soare… pe malul mării. M-am gândit la o serie de videoclipuri ce conțin experimentele dintr-un laborator virtual, realizat împreună cu o colegă de la Suceava, material pe care îl folosesc deja de doi ani la clasele a VIII-a la care predau chimia.

Odată cu startul concursului m-am și pus pe treabă, și cu Powerpoint, program cu care am creat laboratorul, am reușit să realizez și videoclipurile, ce acoperă toate tipurile de reacții chimice studiate în clasa a VIII-a (reacții de combinare, reacții de descompunere, reacții de simplă înlocuire, reacții de schimb), totalizând un set de 23 experimente virtuale, la care am adăugat normele de prezentare a muncii și două videoclipuri de prezentare a laboratorului.

Am postat apoi videoclipurile pe canalul meu YouTube, după care le-am reunit într-un playlist, cu care m-am înscris, în premieră pentru mine, la secțiunea ”Conținut video”. Faptul că mă număr și de această dată printre câștigători m-a surprins și mă obligă să îmi continui munca în același ritm.”

Premii în valoare de aproximativ 9.000 de euro

Competiția a inclus patru mari categorii: Aplicații, Conținut video, Proiectare didactică și Alte materiale educaționale. Pentru fiecare dintre ele a fost premiat câte un material dedicat învățământului primar și unul învățământului gimnazial.

Cele mai bune proiecte au fost premiate cu echipamente electronice și IT în valoare totală de aproximativ 8.900 de euro.

Reușita celor doi profesori din Fălticeni și Baia este cu atât mai valoaroasă ținând cont că la ediția din acest au fost peste 300 de proiecte înscrise catalogate de juriu drept „extrem de valoroase și interesante”.

Organizatorii au precizat că multe proiecte au fost bine prezentate și structurate la materii precum istorie, matematică și chimie și m-am bucurat să observ că profesorii au înscris și materiale digitale dedicate pentru sport, muzică și arte creative.

Competiția s-a adresat cadrelor didactice și elevilor în vârstă de peste 14 ani din România, precum și tuturor celor care își doresc să creeze resurse educaționale deschise în format digital pentru elevii din clasele I-VIII.

Digitaliada este un program de educație digitală care se desfășoară cu avizul Ministerului Educației și care își propune încurajarea folosirii tehnologiei la clasă pentru îmbunătățirea performanței școlare în învățământul preuniversitar.

Pentru a-i pregăti pe elevi pentru oportunitățile viitorului, Fundația Orange a investit până acum în cele șase ediții Digitaliada, 3,2 milioane euro și a sprijinit peste 16.000 de elevi din școli rurale să aibă acces egal la educație de calitate.

ȘTIRI