Colegiul „Vasile Lovinescu” demarează un amplu proiect pentru combaterea violenței și hărțuirii între adolescențiEducație

Colegiul „Vasile Lovinescu” demarează un amplu proiect pentru combaterea violenței și hărțuirii între adolescenți

       Accesări: 1071

Universul adolescenței este plin de provocări, culoare și visuri. Printre provocările la care trebuie să răspundă sunt atitudinea față de violență și hărțuire. Acestea sunt și două dintre marile probleme cu care se confruntă mediul educațional, iar combaterea acestor comportamente face parte din strategia instituțiilor din sistemul preuniversitar, printre care și Colegiul „Vasile Lovinescu”.

Unitatea de învățământ din Fălticeni demarează un amplu proiect în acest sens, pentru ca tinerii de liceu să aibă tipuri de comportamente sănătoase.

Proiectul se numește „Împreună prindem curaj – Aripi îndrăznețe, fără violență”” și implică parteneri precum Biroul pentru Siguranță Școlară al IPJ Suceava, CJRAE Suceava (Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională), CSMCAD Fălticeni (Centrul de Servicii Multifuncționale pentru Copilul Aflat în Dificultate) și Judecătoria Fălticeni.

Timp de cinci luni, din luna ianuarie și până în luna mai, vor fi desfășurate mai multe activități ce includ dezbateri, activități de consiliere psihopedagogică, un concurs tematic (Fii inamicul violenței) și ateliere de lucru pentru părinți și profesori.

Autoarea și coordonatoare proiectului este profesoara consilier școlar Florentina Focșineanu, care dorește să aduc un plus de valoare în viața elevilor de liceu, iar prin educație să întărească sentimentul de unitate între tineri, sprijin, respect și prietenie, ca arme împotriva violenței și tratamentelor umilitoare.

Colegiul „Vasile Lovinescu” Fălticeni are un număr mare de elevi provenind din medii defavorizate social, care se confruntă cu dificultăți familiale, iar acești elevi pot fi vulnerabili și predispuși la acte de violență.

Profesoara Focșineanu crede că violența și hărțuirea sunt unele dintre marile provocări ale societății actuale, tinerii de liceu fiind influențați, din ce în ce mai mult, de manifestările de violență prezente în societate, familie, dar și cele existente în mediul virtual.

În cadrul întâlnirii au avut loc două activități, lansarea proiectului și dezbaterea pe tema ,,De la violență la bullying în mediul școlar „.

Prima acțiune din cadrul proiectului a fost prezentarea acestuia.

Elevi, profesori, dar și părinți au participat alături de invitați la sesiunea de lansare, desfășurată marți, 30 ianuarie, în sala de conferințe din cadrul colegiului.

Directorul Cristi Acatrinei s-a adresat la deschiderea activității, el salutând inițierea acestui proiect și implicarea factorilor decizionali, arătând că la Colegiul „Vasile Lovinescu” există preocupări nu doar pentru actual educațional, ci și pentru formarea caracterului adolescenților.

În cadrul activității de dezbatere a fost difuzat un videoclip legat de hărțuire și violență, cu două scenarii: unul în care elevii sunt pasivi și permit înjosirea unui coleg de clasă cu autism, iar altul în care ei reacționează și împiedică umilirea unui coleg de clasă.

Comportamentele au fost analizate și dezbătute, elevii fiind invitați să-și exprime opiniile legate de situațiile prezentate.

Și invitații au vorbit despre rolul acestui proiect, despre consecințe, responsabilitate, acțiune și despre cât de important este ca elevii de liceu să reacționeze potrivit, astfel încât să nu tolereze violența și hărțuirea.

Intervențiile invitaților, comisar șef Mărioara Niga (Biroul de Siguranță Școlară – IPJ Suceava), coordonator personal de specialitate Anca Băițan, profesor consilier școlar Adrian Marmeliuc (CJRAE Suceava) au fost punctuale și elocvente, mesajul acestora fiind acela că elevii să fie alături de cei asupra cărora sunt manifestate acte de violență și hărțuire, dar în același timp să știe că pot solicita și conta pe ajutor din partea școlii, poliției și asistenței sociale.

Două exemple din viața reală le-au fost prezentate de Paula Drăgușanu, grefier în cadrul Judecătoriei Fălticeni. Unul în care fiica ei a fost victima unui act de hărțuire și un alt exemplu în care un tânăr, care dă răspuns în fața legii, după ce a provocat un accident rutier în care unchiul său și-a pierdut viața.

Calendarul proiectului „Împreună prindem curaj – Aripi îndrăznețe, fără violență”” prevede activități de impact pentru grupul țintă.

Acesta este format din 130 de persoane, dintre care 80 elevi, 40 părinți, 10 profesori ai Colegiului „Vasile Lovinescu”.

Din echipa de proiect fac parte profesorii Gabriela Ariton, Oana Fodor, Stafie Amalia, Camelia Vasilescu, Ramona Zavastin, Manuela Arteni, Emilia Nemițanu, Alina Vasincu, Daniela Hîrșiu.

Proiectul are ca scop îmbunătățirea relațiilor dintre elevi, elevi-profesori, elev-părinte în vederea stabilirii unui climat pozitiv de învățare și de siguranță.

Obiectivele fixate sunt conștientizarea consecințelor negative ale fenomenului violenței; dezvoltarea abilităților socio-emoționale, de relaționare pozitivă în rândul elevilor, profesorilor și părinților; susținerea elevilor în a manifesta un comportament curajos, matur și responsabil privind raportarea comportamentelor violente și adoptarea unor strategii suportive a victimei, în calitate de martori.

Bugetul proiectului se ridică la 4.000 lei.

ȘTIRI