- Cronica de Fălticeni - https://www.cronicadefalticeni.ro -

Stradă din Fălticeni asfaltată pe ploaie

Toamna este aici, iar drumarii s-au hărnicit. După ce toată vara localnicii au strâns din dinți și, cel mai probabil, unii au strâns și cureaua cât au circulat pe străzile 1 Mai, Nicolae Beldiceanu și Ion Dragoslav, străzi din Fălticeni care arătau ca niște circuite de teste pentru fiabilitatea mașinilor, acum se lucrează pentru că sezonul rece este aproape. Muncitorii firmei sucevene Autotehnorom au turnat primul asfalt.

L-au turnat vineri, pe strada 1 Mai, pe ploaie.

Așa spun riveranii care, nemulțumiți de ceea ce se întâmplă, i-au chemat pe jurnaliști să le spună isprava drumarilor.

Unul dintre localnicii care au asistat la lucrările de asfaltare, de pe strada 1 Mai, susține că s-a turnat asfaltul direct peste pământul umed și plin cu bălți, fără ca partea carosabilă să fie amorsată cu un material specific.

Același fălticenean i-a luat la rost pe muncitori cărora le-a spus „dacă este bine ceea ce fac și toarnă pe ploaie?”. Lucrătorii de la Autotehnorom au răspuns că au „ordin de la șefu” să asfalteze.

La finalul zilei de muncă, strada era deja asfaltată pe o bandă.

Ce spune Autotehnorom

Contactat de jurnaliștii cotidianului Cronica de Fălticeni, un inginer al firmei sucevene a recunoscut că s-a asfaltat pe ploaie, însă a ținut să infirme faptul că nu s-a turnat amorsă (procedură obligatorie) înainte de asfaltare, ceea ce contravine metodelor de lucru normale.

El a precizat că printre utilajele aduse la Fălticeni este și mașina pentru emulsia bituminoasă și că aceasta a fost folosită și astăzi, înainte de turnarea primului asfalt.

„Nu se asfaltează fără emulsie! Avem o mașină pentru așa ceva, adusă la Fălticeni.”, explică inginerul Autotehnorom. „Problema este în felul următor: noi facem asfaltul la Suceava, iar aducerea lui la Fălticeni, în funcție de trafic, durează 1 oră sau o oră și jumătate. Eu nu pot să „fac” timpul. Este posibil ca la Suceava să nu plouă, iar la Fălticeni să bureze. Când a plouat mai tare s-a oprit asfaltarea!”

Întrebat dacă este urmărită prognoza meteo înainte de începerea lucrărilor, având în vedere vremea capricioasă de toamnă, angajatul firmei sucevene a evitat să dea un răspuns. Pe de altă parte, el a menționat că vineri dimineață, când au început lucrările, nu ploua.

Inginerul a mai precizat că, începând de luni, vor fi reluate lucrările „dacă timpul va permite”.

De ce nu au asfaltat toată vara?

Când vremea era potrivită și puteau asfalta fără să fie presați de timp, iar fălticenenii ar fi fost scutiți de deplasări cu mașina pe denivelările celor trei străzi, drumarii de la Autotehorom lucrau la asfaltarea Variantei Ocolitoare a municipiului Suceava.

Toate forțele au fost concentrate acolo, pentru ca șoseaua de centură să fie dată în folosință la termenul stabilit.

„Fiți convins că nu am stat toată vara! La 30 km de dumneavoastră a fost un obiectiv mare: varianta de ocolire a Sucevei.”, ne-a declarat inginerul. „Ne-am concentrat toată vara pe asta și recunosc că poate unele lucrări, dintr-astea, au fost un pic amânate. Ele sunt în termene! Prezența noastră a fost mai mare pe zona de variantă. Acum ne-am eliberat! Acum toată lumea ne sună: dar la mine când veniți, că acuși vine frigul! Încercăm să venim la fiecare, să rezolvăm!”

Firma suceveană are mai multe contracte pe zona Fălticeni. Același angajat mai spune că Autotehnorom mai are de prestat lucrări la Baia, Dolhești și Horodniceni.

Întrebați dacă nu putea găsi o soluție pentru Fălticeni, în așa fel încât să avanseze cu lucrarea, dar și pentru a-i mobiliza pe muncitori, de exemplu, să toarne asfalt sâmbăta, angajatul firmei sucevene a spus că sâmbăta nu se lucrează.

Dacă se vrea, se poate

Ritmul bun cu care s-a lucrat astăzi la asfaltarea străzii 1 Mai, și în urmă cu câteva zile și la strada Ion Dragoslav, indică faptul că Autotehnorom putea să finalizeze fără probleme aceste asfaltări, încă din vară, „printre picături”.

Astăzi a făcut-o printre picături, la propriu.

Inginerul firmei Autotehnorom garantează pentru lucrările făcute în Fălticeni și recunoaște că, la un moment dat, muncitorii au sistat turnarea când ploaia a fost mai puternică.

„Garanția pe lucrare este problema noastră! În momentul în care ceva nu este bun, noi reparăm pe banii noștri și nu ne plătește nimeni. Atât timp cât noi ne asumăm un eventual risc, fiți convins că o facem, să zicem, pe banii patronului.”, explică inginerul. „De asta avem un inginer constructor pe lucrare, care monitorizează lucrurile și care își dă verdictul, dacă se poate sau nu se poate. Când a fost ploaia mai puternică, s-a sistat asfaltarea. Dar când ploaia a încetinit și a devenit mai slabă, s-a continuat cu asfaltarea. Mașinile erau încărcate, nu puteam să arunc asfaltul. Noi ne asumăm aceste garanții.”

Doar ca un contraexemplu, astăzi, când mai toată ziua a plouat, lucrătorii SDN Suceava nu au asfaltat pe tronsonul Oniceni – Drăgușeni din cauza vremii.

În planul secund

Fălticeniul a rămas pe planul secund cu partea de asfaltare. Vara aceasta s-au pus pavele, pe 1 Mai, s-au pus și borduri pe Ion Dragoslav, carosabilul a fost frezat, dar și reabilitat la partea de structură, cum este cazul străzii Nicolae Beldiceanu. S-a lucrat.

Însă modul cum a fost gestionat șantierul, pentru reabilitarea străzilor, a stârnit nemulțumirea fălticenenilor.

Săptămâni la rând pietonii au circulat pe carosabil împreună cu mașinile, trotuarul fiind în lucru. Foarte revoltați au fost și șoferii care s-au arătat indignați de modul cum au fost lăsate cele trei străzi, timp de câteva luni.

S-a lucrat mai intens pe strada Nicolae Beldiceanu.

Muncitorii au reabilitat structura cu piatră concasată, au încheiat de pus pavelele și au asfaltat un tronson cu două zile înainte de începerea noului an școlar.

Reabilitare pe bani guvernamentali

Proiectul actual este destinat modernizării drumurilor publice din Fălticeni, fondurile alocate fiind cifrate la aproximativ 7 milioane de lei. Lucrările au demarat în luna aprilie.

Opt străzi vor fi reabilitate integral în următoarele 24 de luni.

Contractul prevede modernizarea infrastructurii include străzile Nicolae Beldiceanu, Cuza Vodă, Anton Holban, Pietrari, Ştefan cel Mare, Ion Dragoslav, 1 Mai și Ana Ipătescu, tronsonul de la Piața Mihail Sadoveanu spre Supermarket Simos, Centrul Medical Alma Clinic și până la gangul ce duce spre zona centrală.

Potrivit graficului de lucrări, bordurile vor fi înlocuite, trotuarele vor fi amenajate cu pavele, iar carosabilul va primi două straturi de asfalt.

În proiect mai sunt prevăzute realizarea de marcaje rutiere și amplasarea de noi indicatoare.

Canalele de scurgere pentru apa pluvială și cele pentru canalizare vor fi ridicate la nivelul carosabilului, iar la anumite intersecții vor fi amenajate noi treceri de pietoni.

Vor fi reabilitați 7 kilometri de carosabil, plus încă 7 kilometri de trotuare. Lucrările trebuie finalizate în aprilie 2021.

Facebook Comments