Mașini de poveste la Colegiul ”Vasile Lovinescu” din FălticeniEducație

Mașini de poveste la Colegiul ”Vasile Lovinescu” din Fălticeni

În 1910, Ion Minulescu scria poezia „Romanța automobilului”. Cu siguranță, în urmă cu 100 de ani, automobilul era catalogat o bizarerie.

Păzea! /Păzea că trece-n goană, /Aleargă, /Vâjâie ca vântul, / Și dacă n-ai urechi normale, te face una cu pământul! //… Păzea, că e iresponsabil/ / El are flăcări în artere /Și te pălește fără veste, cu patruzeci de cai putere! /Pufnește, /Zbârnâie, /Se-ntoarce /Și lasă-n urma lui, pe drum, / /Miros albastru de benzină /Și nori de pulbere /Și fum…

Astăzi industria auto mondială este una din cele mai importante ramuri ale economiei producția de mașini având un ritm de creștere asemănător populației globului. Încălzirea globală, epuizarea resurselor minerale și poluarea în aglomerațiile urbane constituie probleme care trebuie soluționate în noul secol, impunându-se, totodată, noi standarde pentru sistemele de propulsie ale automobilelor. Se investește din ce în ce mai mult în ecologizare și protecția mediului, această reorientare către combustibili și motorizări ecologice influențând masiv arhitectura motoarelor și a sistemelor de propulsie a mașinilor.

Proiectul Erasmus+ nr. ref. 2016-1-RO01-KA102-023236, cu tema ”Specialization in the field of hybrid cars maintenance and repair – a chance for a successful career in a greener and healthier world”, și-a propus să crească gradul de instruire al elevilor în vederea obținerii unei calificări de succes într-un domeniu al viitorului.

Proiectul se desfășoară pe parcursul a doi ani având ca grup țintă 28 elevi  de clasa a X-a liceu și școala profesională, profil Tehnic, domeniul Mecanică și are ca parteneri Istituto Tecnico Industriale „Vittorio Emanuele III”, CONSORZIO ARCA și SEND, Palermo, Sicilia.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt: dobândirea de cunoștințe privind documentația tehnică necesară activității de întreținere și reparare a mașinilor hibrid; dezvoltarea abilităților necesare executării lucrărilor de întreținere curentă și reparații a autovehiculelor hibride; dezvoltarea abilităților necesare pentru montarea și demontarea componentelor unor motoare clasice și hibride; dobândirea de cunoștințe privind aplicarea normelor de protecția mediului în cazul motoarelor clasice și motoarelor hibride.

Arhitectura și funcționarea unui automobil hibrid, documentația tehnică necesară activității de întreținere și reparații, identificarea și exploatarea instalațiilor electrice, a legăturilor funcționale dintre componente, regimuri de funcționare normală și de avarie, starea părților mecanice ale unui astfel de automobil, au fost parcurse pas cu pas alături de elevii și profesorii italieni.

Activitatea  practică a fost cea mai interesantă. După activitățile clasice de depistare a defecțiunilor, de executare a unor reglaje la subansamblele motorului și de înlocuire a unor piese defecte au  trecut la automobile hibrid.

Tinerii practicanți au primit foarte multe informații despre starea unui astfel de motor și despre reglajele acestuia și cum se pot obține conectând un calculator special programat pentru acest lucru. Au învățat că la aceste mașini reglajele nu se mai fac manual, totul se face electronic și programul de testare salvează toate modificările.

Au văzut locuri frumoase, au învățat o altă limbă, au legat prietenii, au văzut o alternativă interesantă de a profesa o meserie și s-au întors acasă mai încrezători în forțele proprii convinși că o meserie bună este cea pe care o stăpânești temeinic.

Piaţa maşinilor ecologice creşte din ce în ce mai mult la nivel global, iar diferitele tehnologii „prietenoase” cu mediul înconjurător, de la propulsia hibridă, la cea pe bază de hidrogen şi electrică, oferă o gamă largă de opţiuni pentru cei care vor o maşină care nu poluează și pentru cei care vor repara și întreține asemenea mașini.

colegiul_vasile_lovinescu_2 colegiul_vasile_lovinescu_3 colegiul_vasile_lovinescu_4 colegiul_vasile_lovinescu_1
<
>

Echipa de proiect Colegiul ”Vasile Lovinescu”

ȘTIRI