Filmul accidentului mortal de la Cornu Luncii: Pasagerii circulau într-un microbuz vechi de 17 ani și „mâncat” de ruginăActualitate

Filmul accidentului mortal de la Cornu Luncii: Pasagerii circulau într-un microbuz vechi de 17 ani și „mâncat” de rugină

Incidentele deosebit de grave pun zona Fălticeni pe harta roșie a accidentelor cu pierderi de vieți omenești și victime multiple. Două tronsoane de șosele naționale, pe DN2, între Drăgușeni și Vadu Moldovei, respectiv DN2E, între Rădășeni și Cornu Luncii, sunt drumurile publice unde în ultimii trei ani s-au produs tragedii care te lasă fără cuvinte. Ultima dintre acestea s-a petrecut vineri dimineața, în apropiere de satul Sasca Nouă (comuna Cornu Luncii).

Două persoane au murit și alte șapte au fost grav rănite, în urma coliziunii puternice dintre două autovehicule.

Un microbuz de persoane, în care se aflau opt oameni, și o autocisternă de transport lapte s-au ciocnit frontal. Circulația a fost blocată cinci ore, iar traficul rutier deviat pe rute ocolitoare.

Numeroase echipaje de intervenție ale Ambulanței și ale ISU, autospeciala pentru descarcerare, autosanitare și paramedici SMURD, au fost trimise la locul tragediei.

Coliziune violentă

Zeci de bagaje au fost aruncate în drum și pe câmpul din apropierea acestuia. Bucăți din cele două mașini au fost împrăștiate la 100 de metri distanță de locul unde vehiculele au rămas după impact.

Nu numai numărul victimelor, ci și gradul de avariere al celor două mașini atestă faptul că impactul a fost violent.

De menționat este și faptul că acul vitezometrului de la microbuz a rămas blocat la 110 km/h.

Șoferul autocisternei a murit pe loc, strivit de coloana de direcție și tabla deformată a cabinei. Unul dintre pasagerii microbuzului, o femeie de 59 de ani, din Pașcani, a murit pe loc, după ce a fost proiectată în drum, la peste 20 de metri distanță față de mașina în care s-a aflat.

Ceilalți șapte ocupanți ai microbuzului, doi șoferi și cinci pasageri au fost transportați în stare gravă.

După ce au fost stabilizați la unitatea medicală din Fălticeni, răniții au fost transferați la Spitalul Județean de Urgență Suceava. Doi dintre aceștia au intrat imediat în sala de operație, după intervențiile fiind făcute de medicii de la Neurochirugie și Chirurgie Generală, restul fiind internați pentru reechilibrare și resuscitare.

La 12 ore de la accident, starea lor era, în continuare, gravă.

Detaliul care i-a costat viața

Accidentul s-a produs pe fondul exploziei anvelopei dreapta de pe puntea spate. Pereții laterali ai cauciucului au cedat, doar suprafața de rulare rămânând întreagă.

În acel moment, șoferul a pierdut controlul microbuzului. Vehiculul a intrat în tangaj, nemaiputând fi redresat pe traiectoria inițială.

Mașina de transport persoane a intrat pe contrasens lovind frontal autocisterna, care circula regulamentar.

Anvelopa care a explodat era roata de rezervă a mașinii, una de producție diferită față de celelalte trei, care erau într-o stare bună. Microbuzul făcuse pană, iar șoferul a mers cu roata de rezervă mai departe, deși vulcanizase anvelopa cu probleme.

Microbuzul era plin de bagaje și pachete, în care se aflau alimente și haine. Acestea urmau să ajungă în străinătate.

Mașină veche și plină de rugină

Mașina cu care au călătorit pasagerii este veche de 17 ani. Microbuzul Mercedes Sprinter nu aparține unui operator autorizat pentru transport internațional, ci unei persoane fizice din Pașcani, rudă cu șoferul care a provocat accidentul.

Vârsta mașinii este trădată și de rugina pronunțată de la nivelul caroseriei, care apare în mai multe locuri, în unele dintre acestea tabla a dispărut complet, în altele rugina este foarte pronunțată.

Compartimentarea mașinii era o improvizație. Separarea spațiului dintre bagaje și cel persoane s-a făcut prin plăci din lemn OSB.

Anchetatorii spun că verificarea ITP nu era expirată, iar detalii privind viteza de deplasare și starea tehnică a mașinii vor fi cunoscute după finalizarea expertizei.

Șoferul autocisternei era în drum spre fabrică

Accidentul s-a întâmplat pe o porțiune de drum drept, modernizat în vara anului trecut, un motiv care îi determină pe șoferi să apase pedala de accelerație mai tare.

Vineri dimineața șoseaua era uscată, iar vizibilitatea bună.

Este greu de spus ce viteză avea microbuzul la momentul exploziei anvelopei. Cert este că, după impact, acul indicatorului s-a blocat la 110 km/h.

Șoferul autocisternei se întorcea la fabrică, după ce colectase lapte din zona Cornu Luncii.

Gavril Pohoață (54 ani), din Capu Câmpului, circula regulamentar și a frânat, după cum indică datele de pe sistemul GPS montat pe mașina de serviciu, atunci când și-a dat seama că microbuzul se îndrepta el.

Angajat la fabrica Lacto Boroaia de jumătate de an, șoferul avea să fie una dintre cele două persoane care și-au pierdut viața în groaznicul accident, cel mai grav din acest an.

Gavril Pohoață nu a avut nicio șansă de supraviețuire. Bărbatul a murit pe loc. El a fost strivit în cabina care, în zona volanului, arăta de parcă ar fi fost strânsă într-o presă.

Cealaltă victimă a murit la fel de fulgerător, o femeie de 59 de ani, din Pașcani, care a fost proiectată din microbuz, pe șosea, la câțiva zeci de metri de locul unde vehiculul de pasageri s-a oprit.

Pe același tronson de drum și-a pierdut viața și preotul Petru Gavril, în octombrie 2017, împreună cu alte cinci persoane, inclusiv șoferul vinovat de producerea accidentului.

Plecați de acasă, ajunși la spital

Microbuzul se îndrepta spre graniță, destinația fiind Italia. Doi șoferi și șase pasageri, din Pașcani, Iași și Petricani (Neamț) au plecat de dimineață din municipiul Iași.

Drumul lor avea să se încheie la spital, după 130 de kilometri parcurși într-un microbuz cu o caroserie atacată de rugină. Mașina avea 17 ani vechime și aparține unei persoane fizice din Pașcani.

Șoferul (28 ani) pierduse controlul mașinii în momentul exploziei anvelopei dreapta spate. Era roata de rezervă cea care s-a distrus în timpul mersului.

Microbuzul a intrat pe contrasens și s-a izbit în plin, în autocisterna de transport lapte care circula regulamentar.

Doi dintre pasageri se deplasau în Italia pentru onorarea unui concract de servicii foto-video la o nuntă. Alții mergeau la muncă. Toți au ajuns în stare gravă la spital.

Vehiculul era plin cu bagaje și alimente care urmau să ajungă la românii aflați în nordul Italiei.

Goluri în legislație

Legislația românească nu reglementează și nu impune nimic în cazul transportului de persoane cu microbuze de 8+1 locuri. Acest tip de vehicule sunt considerate ca și autoturismele și pot fi conduse cu permis categoria B.

Așa că unii profită din plin și fac transport internațional de persoane.

Pentru astfel de transportatori, de ocazie, legislația nu cere tahograf, foi de parcurs, bilete, iar I.S.C.T.R., Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, organismul tehnic specializat ce asigură inspecţia şi controlul respectării reglementărilor în domeniul transporturilor rutiere, este cu mâinile legate.

Astfel de tragedii ar putea fi evitate, dacă și legile ar fi mai aspre și mai cuprinzătoare.

Două persoane au plătit cu viața, iar alte șase suferă pe patul de spital. Un preț mult prea scump pe care nu și l-au imaginat că-l vor plăti pasagerii, dar și șoferul autocisternei care a lăsat în urmă o familie îndurerată.

Facebook Comments

ȘTIRI