Vineri, 13 – o zi fără ghinion, dar cu multe argumenteInvăţământ

Vineri, 13 – o zi fără ghinion, dar cu multe argumente

debate vineri 13Vineri, 13 noiembrie, ora 13,00. Vineri, 13…În credința populară (Triskaidekafobie), o zi fatală în care se petrec nenorociri. Așa ne informează Wikipedia. În această zi, se spune că e riscant să întreprindem ceva, ca de exemplu încheierea unor contracte, sau să pornim într-o călătorie. În pofida  atât a acestor superstiții, cu origini ancestrale, cât și a intervalului orar (13-14) în care majoritatea elevilor aproape că rup ușile claselor în goana de a se sacrifica pe altarul zeului Weekend, membrii clubului de dezbateri „Logos”, al Colegiului Național „Nicu Gane” Fălticeni au pornit într-o călătorie interesantă pe tărâmul fascinant al dezbaterilor academice, în care forța argumentului, vivacitatea discursului liber și lumina spontaneității au fost coordonatele principale. Trei fete contra trei băieți. Sau, mai bine zis, trei fete și trei băieți, chiar dacă cele două echipe (Daria, Isabela și Laura de la „Nicu Gane”, cu Ciprian, Matei și George de la „Petru Rareș”… pardon, Ciprian de la „Informatică”) au fost pe poziții opuse într-o „luptă” a ideilor pe o temă actual de incitantă (sau incitant de actuală). Moțiunea pe care s-a jucat acest meci (ca să folosesc limbajul debater-ilor) a fost: „Acest Parlament regretă influența vedetelor muzicii pop (de ex.: Beyonce, Justin Bieber) asupra tinerilor”. Dezbaterea s-a desfășurat în format World Schools,  (unul dintre cele mai raspândite) care preved edouă echipe, c utrei vorbitori de fiecare echipă. Aceste două echipe sunt numite formal Guvern și Opoziție. Gazdele întâlnirii din amfiteatrul  Colegiului „Nicu Gane” au fost echipa Opoziției (cei care nu sunt de acord), iar invitații lor, echipa Guvernului (susținătorii moțiunii/ temei de dezbătut). O confruntare argumentativă captivantă, ce a ținut audiența (aproximativ 50 de elevi) conectată la maniera originală de abordare a temei, la stilul oratoric elegant și coerent, la energia discursului liber, la subtilitățile ironiei. Fiind un meci demonstrativ, s-a jucat fără arbitri, scopul acestei activități fiind promovarea acestui gen de (auto-) educație în rândul bobocilor de clasa a IX-a, dar și evidențierea rolului dezbaterii în formarea unei personalități puternice. O dovadă în plus că debate-ul, ca formă de educație informală și non-formală,stimulează gândirea critică, rezistența la manipulare, toleranța, respectul, încrederea în sine, spiritul de echipă, capacitatea de adaptare la situații noi – ceea ce sistemul educațional actual continuă să ignore. Felicitări sincere celor șase debateri, care și-au sacrificat o bucățică din timpul lor, și așa limitat (toți sunt în clasa a XII-a!), și au arătat celor prezenți care sunt valențele unei astfel de preocupări extrașcolare, unei astfel de provocări educaționale. Și dacă ar fi să mă pronunț evaluativ, fără nicio umbră de incertitudine, aș afirma că principalii câștigători au fost: spiritul tânăr, libertatea de exprimare, nonșalanța, inteligența și fair-play-ul. Victoria a revenit Debate-ului. Așadar, astăzi, vineri, 13, dinamismul argumentului a învins inerția fatalității.

Prof. Ioan Caulea

Consilier Educativ – Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni

ȘTIRI

error: Content is protected !!