Preotul Camil Dăscălașu condamnă gafa „reabilitării” aplicată monumentului funerar ce aparține maestrului IrimescuLocal

Preotul Camil Dăscălașu condamnă gafa „reabilitării” aplicată monumentului funerar ce aparține maestrului Irimescu

Se înmulțesc criticile. Un caz petrecut recent în Fălticeni scandalizează comunitatea locală.Tot mai multe voci își exprimă dezaprobarea față de neinspirata acțiune petrecută în urmă cu aproape două săptămâni la mormântul maestrului Ion Irimescu.

Acțiunea neautorizată, efectuată de fălticeneanul Dorel Zancu la momentul funerar al sculptorului cu un polizor și var lavabil, este înfierată și de preotul Camil Dăscălașu.

Parohul bisericii unde se află locul de veci al sculptorului Ion Irimescu se declară oripilat de tot ceea ce s-a întâmplat, un fapt condamnabil.

El consideră șefluirea și văruirea unei opere de artă drept o gafă impardonabilă. Preotul s-a arătat stupefiat de faptul că s-a acționat pe cont propriu, fără consultarea adiministratorului cimitirului sau altor instituții de drept.

„Acest om a făcut totul de capul lui. Încă nu se înțelege faptul că pentru orice lucrare trebuie anunțată administrația cimitirului, să ceri autorizație, să întrebi pe cineva.”, susține preotul Dăscălașu. „Noi n-am știut nimic, nu ne-a anunțat nimeni. Am aflat mai târziu de cele întâmplate. Fapta era consumată. Acum trebuie căutată o firmă de restaurare, iar cel care a făcut „lucrarea” de la monument să plătească toate cheltuielile.”

Monumentul funerar, executat pe vremea când maestrul Irimescu era în viață, a fost șflefuit cu un polizor unghiular care a lăsat urme pe suprafața atent finisată. După această etapă, Dorel Zancu a văruit cu vopsea lavabilă monumentul, inclusiv muza care se află pe una din fețe.

Preotul afirmă că totul s-a petrecut într-un moment când îngrijitoarea nu se afla la cimitir. Ea era plecată la masă, iar bărbatul a putut lucra în voie. Mai mult, fălticeneanul în vârstă de 50 de ani acționase fără să ceară aprobare de la urmașii maestrului Ion Irimescu sau de la administratorul cimitirului.

Într-un cuvânt, acțiunea a fost nu doar distrugătoare ci și neautorizată.

Preotul Dăscălașu afirmă că are o singură îngrijitoare în cimitir care nu poate sta toată ziua printre morminte.

„Nu poate cineva să stea de gardă non-stop în cimitir. El (Dorel Zancu) s-a uitat în stânga și în dreapta și și-a făcut treaba. Atât timp cât nu ai documente, aprobare, nu înștiințezi pe nici unul dintre cei care răspund de cimitir și vii de capul tău, înseamnă că ți-ai asumat toate consecințele.”, susține preotul. „Numai să fi aflat despre așa ceva și spuneam de la început că nu eram de acord. Pe oamenii mei i-am instruit și le-am spus foarte clar să mă sune imediat dacă se întâmplă ceva în neregulă prin cimitir. Numai că atunci s-a întâmplat ca îngrijitoarea să nu fie acolo.”

Parohul Bisericii Sfinții „Mihail și Gavriil” susține că astfel de incidente nu s-au întâmplat niciodată în cimitirul din Oprișeni.

Camil Dăscălașu spune că ar fi auzit că un anume Enăchioiu i-ar fi cerut lui Dorel Zancu să facă această „lucrare”. El a catalogat acțiunea fălticeneanului de 50 de ani drept profanare de morminte cumulată cu distrugerea unei opere de artă.

„Cum să vii la o lucrare de marmură și să-i ceri cuiva să o văruiască?! Cred că Enăchoiu nu era întreg la cap!”, afirmă preotul. „Acolo este o lucrare făcută pentru maestrul Ion Irimescu. Este un obiect de patrimoniu. Este ca și cum te-ai duce la Muzeul de Artă „Ion Irimescu” să deteriorezi o lucrare de artă, să te apuci de văruit statuile de acolo. Câtă vreme ai intervenit fără aprobarea cuiva într-un cimitir este profanare de mormite.”

Parohul bisericii din Oprișeni dezaprobă și faptul că în timpul „restaurării”, bărbatul s-a urcat cu picioarele pe cavoul maestrului Ion Irimescu.

Preotul mai spune că nimeni nu și-a permis vreodată să recurgă într-o astfel de marieră, să facă de capul său în cimitirul parohiei, iar până astăzi nu au existat cazuri grave precum acesta.

El crede că astfel de acte necugetate trebuie să constituie un semnal de alarmă pentru cei în drept să protejeze operele de artă și monumentele de valoare, dar și un contraexemplu, pentru comunitate, care speră să nu se mai repete vreodată.

 

ȘTIRI

error: Content is protected !!