8 din 10 copii au cont pe rețelele de socializare: Ce soluții adoptăm pentru eliminarea dependenței de FacebookDiverse

8 din 10 copii au cont pe rețelele de socializare: Ce soluții adoptăm pentru eliminarea dependenței de Facebook

Viața fără Facebook pare de neconceput pentru unii. În contextul în care telefoanele inteligente au devenit devenit obiecte indispensabile comunicării rapide, nu este de mirare că piața românească se află în fața unei creșteri exponențiale în ultimii 7 ani. Un studiu european publicat recent arată că 8 din 10 copii au un cont pe rețelele de socializare.

Același raport relevă că 57% dintre copiii români, cu vârste între 9 și 16 ani, au contul setat public, chiar dacă, oficial, Facebook interzice accesul lor, față de alte țări europene, unde procentul este, în medie, de 27%.

Psihologii sunt de părere că accesul copiilor la Internet, de la cele mai fragede vârste, poate avea atât beneficii, cât și dezavantaje majore pentru dezvoltarea lor fizică și mentală.

Mai mult decât atât, specialiștii afirmă că internetul pe mobil poate distrage atenția acestora la școală, iar efectele se pot răsfrânge, atât asupra rezultatelor lor, cât și asupra gradului din ce în ce mai redus de a socializa față în față.

Copiii devin agresivi dacă li se interzice accesul

Psihologul Maria Verdi, directorul Centrului ReCreation Life observă că, la o analiză mai atentă, acest fenomen s-a acutizat deoarece am adoptat și la noi în țară stilul  nordic permisiv de creștere și educare.

De mici, copiii nu au limite impuse, sunt lăsați să facă ce vor, până devin ei șefii casei. Există părinți care pun în mâinile  copilului  tableta, telefonul de la vârsta de 2 ani. La zile aniversare, cadourile ultimilor ani sunt tabletele, laptopurile, telefoanele. Copiii cu vârsta până într-un an sunt liniștiți când plâng, cu muzica din telefon. La cel mult 2 ani, tot părinții le fac cont de Facebook, unde  postează albume cu poze.

„Copiii sunt crescuți cu Facebook și alimentați cu internetul. Mediul online este surogatul  părintelui. Inițial părintele este mulțumit că are un copil cuminte, că stă în casă, se joacă pe internet.”, consideră psihologul Maria Verdi. În timp, copilul socializează tot mai greu în real, comunică tot mai puțin cu părinții, devine introvertit. Adicția creată generează conflicte în relația părinte – copil”.

Totodată, specialistul remarcă că, dacă li se interzice accesul online, copiii din ziua de azi devin agresivi. Același comportament îl manifestă și în mediul școlar.

Când sunt deja la vârsta școlară, manevrează cu profesionalism internetul. În timpul orei, mintea lor este acolo, pe Facebook.

În momentele de neatenție ale învățătorului sau profesorului, ei comunică pe Facebook. Întrebați de ce procedează așa, motivează că se plictisesc la școală. Avem copii foarte dotați, olimpici, dar în același timp asistăm la scăderea interesului față de școală, rezultatele se văd  în examenele anuale, în simulările făcute înaintea examenelor.

Creșterea procentului depresiei infantile devine îngrijorătoare. Actualul stil educațional se pare că este depășit, neatractiv pentru tânăra generație. Prea multă teorie, ghiozdane grele, încărcate, generatoare de scolioze și plictiseală.

Adicția de Facebook poate fi vindecată

Specialistul Maria Verdi este de părere că putem să-i “dezlipim” pe copii de lângă Facebook sau, în cel mai rău caz, putem să-i îndrumăm pe aceștia să-l folosească moderat, în scopuri constructive pentru ei.

„Orice învăț are și dezvăț. Copilul are nevoie de dragoste, de siguranță, de autoritate.”, explică psihologul. „Este bine să se știe cine este părinte și cine este copil în famile. Părintele care se comportă precum copilul, este neputincios, se roagă de copil, se ceartă cu copilul să lase internetul deoparte. Părintele autoritar critică, amenință. Părintele adult găsește soluții de înlocuire a netului excesiv cu activități generatoare de bine și creativitate pentru copil.”

Vechile comportamente se înlocuiesc cu noi comportamente, cu răbdare, cu blândețe.

Părintele adult propune copilului să folosească Facebook pentru informații când sunt necesare și îl ajută să se reintegreze în viața reală, ocupându-i timpul cu activități în natură, activități sportive, jocuri.

 Diminuarea performanțelor școlare 

Psihoterapeutul Verdi sublinază că diminuarea performanțelor școlare apare în contextul afecțiunilor fizice – dureri organice,  deficit de vitamine, minerale, sau perturbări psihoemoționale.

Aportul caloric mai mic decât necesarul zilnic și slab calitativ  produce stări de oboseală și lentoare în gândire și atenție. Somnul insuficient perturbă funcția cognitivă a creierului.

Orele petrecute în exces pe internet induc stări de agitație și produc dependență, foame excesivă.

Părinții interesați de copil păstrează permanent legătura cu școala. Merg la medic pentru a se asigura că fizic nu sunt motive de îngrijorare.

Când un copil petrece mult timp pe internet, se simte singur. Are nevoie de comunicare, de socializare, de afecțiune.”,conchide psihologul-psihoterapeut integrativ Maria Verdi, directorul Centrului ReCreation Life.  Părinții responsabili  aduc îmbunătățiri  timpului liber, petrec ore de calitate împreună cu copilul, mănâncă împreună, găsesc activități în care să-l implice, să-l facă util, îl motivează și îl apreciază pentru lucrul bun făcut, îl orientează către prieteni reali, către natură, către mișcare-sport, către activități generatoare de creativitate, către grupuri de dezvoltare personală”,

Totodată, dacă propunerea părinților este respinsă și apar conflicte în relația părinte-copil, este necesară terapia copilului.

Prin terapie, copilul învață comportamente noi, își descoperă abilități, învață să socializeze, să își exprime emoțiile, să se adapteze mai ușor, să se înțeleagă mai bine, să fie mai afectuos, învață să-și crească stima de sine, își dezvoltă inteligența emoțională.

ȘTIRI

error: Content is protected !!