Omul între fiinţă socială şi “robot social”Actualitate

Omul între fiinţă socială şi “robot social”

Lucrare distinsă cu premiul I în cadrul concursului de eseuri argumentative ”Doar respectând legea suntem liberi” organizat de Judecătoria Fălticeni cu ocazia Zilei Justiției Civile

Motto: ,,Oamenii se nasc şi rămân liberi şi egali în drepturi”

Omul este o fiinţă socială care, în încercarea de a se integra în comunitatea căreia îi aparţine, va lupta pentru respectarea drepturilor şi libertăţilor sale liber consimţite şi menţionate în documente precum „Declaraţia Universală a Drepturilor Omului”. Fiind caracterizată de raţiune, libertate de gândire şi putere de discernere, persoana va dori să evolueze în societate, cunoscându-se pe sine şi pe cei din jur. Încă din cele mai vechi timpuri a existat conceptul de libertate.

Astfel, în Antichitate şi în Evul Mediu, libertatea era percepută în funcţie de statutul social şi limitată de credinţele religioase, în strâns raport cu existenţa unui monarh cu puteri depline, care era perceput că fiind în strânsă legătură cu divinitatea, uneori devenind divinitatea însăşi.

Chiar şi în societăţile „barbare” ale vremii, ierarhia rămânea strictă, fără posibilitatea indivizilor de a ieşi din tiparele prestabilite.

Aşadar, în zilele noastre, libertatea sau mai bine spus libertăţile au dobândit un caracter complex, devenind o stare normală a indivizilor. Indiferent de individ, libertatea a devenit în ultimii ani o realitate pentru tot mai mulţi oameni.

Totuşi, se observă o încercare a statelor de a limita anumite drepturi şi libertăţi, sub pretextul problemelor de securitate. Se explică astfel motivele pentru care în societatea contemporană sunt aduşi în discuţie tot mai frecvent termenii de „libertate” şi „drepturi”, aceştia confundându-se de multe ori în conştiinţa unora, motiv pentru care consider esenţială definirea acestora şi evidenţierea aspectelor pe care le presupune fiecare.

Libertatea este reprezentată, din punct de vedere democratic, prin accesul la educaţie sau prin apartenenţa la o familie, în timp ce drepturile reprezintă o serie de aspecte reglementate legal care sunt în corelaţie cu responsabilităţile individului. Legătură dintre aceste concepte este una foarte strânsă, toate făcând referire la modul în care o persoană îşi desfăşoară activitatea, se comportă şi relaţionează în cadrul comunităţii în care trăieşte.

În prezent, putem vorbi despre libertăţi şi în ceea ce priveşte elevul, acestea fiind menţionate în „Statutul elevului”. Prin intermediul acestui document se doreşte oferirea libertăţii de exprimare în rândul elevilor care, de cele mai multe ori se simt constrânşi de unele metode scolastice existente încă în şcoli. Totodată, se încearcă realizarea unei relaţii bazate pe comunicare şi egalitate între elev şi cadre didactice.

O certitudine care nu trebuie însă ignorată este aceea că libertatea individului nu este limtata prin lege, însă încetează în momentul în care încalcă libertatea unei alte persoane,

Negarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului nu este numai o tragedie individuală şi personală, ci creează de asemenea premizele unor nelinişti sociale şi politice. Legile create cu scopul de a potoli conştiinţa morală, au uneori consecinţe neaşteptate asupra societăţii, aducând un val de critici şi revolte din partea acesteia, în final fiind baricadate şi împinse spre degradarea conştiinţei, consecinţa acestui proces costând în transformarea omului în „robot social”.

În concluzie, consider că, omul s-a născut să-şi dorească să fie liber, iar libertatea e singură stare acceptată şi râvnită de om.

Nici unui om nu i se poate lua libertatea de conştiinţa, decât dacă acesta, de bună voie, renunţă la ea.

Autor: Gherman Lavinia-Bianca
Clasa: a X-a E
Profesor coordonator: Pavel Daniela
Colegiul Naţional “Nicu Gane”

ȘTIRI

error: Content is protected !!