Despre complexitatea studiului bioeticActualitate

Despre complexitatea studiului bioetic

Panorama transdisciplinară a bioeticii arată că este dificil de elaborat un criteriu de studiu pentru că există un „pluralism criteriologic greu de conciliat” (ibidem, p. 39) care „se referă atât la antropologia de referință cât și la teoriile privind fundamentarea gândirii etice” (ibidem).

Există mai multe abordări de studiu în bioetică aşa cum ar fi: etica virtuţilor,  morala cazuistică, bioetica interpretativă sau hermeneutica bioetică, etica îngrijirii şi bioetica feministă (A. Carse, ”The Voice of Care, Implications for Bioethical Education”, în Journal of Medicine and Philosophy Press, Philadelphia, 1992).

Dincolo de pluralitatea acestor abordări este importantă elaborarea unei baze a gândirii bioetice care să elaboreze o distincţie epistemologică justificativă clară între permis şi interzis (D. Gracia, Fundamentos de Bioetica, Eudema, Madrid, 1989, pp. 315 – 388). Aici se are în vedere justificarea fondatoare a bioeticii care urmărește „elaborarea unor paradigme conceptuale adaptate la cazuri limită, bazate pe un fel consens pragmatic şi flexibil, în funcţie de circumstamţe” (Elio Sgreccia, Victor Tambone, loc. cit., p. 40).

Se ajunge la termenul de meta-etică că prin care se înțelege criteriul epistemologic al justificării „fondatoare și se face referire la justificarea rațională a unor valori, principii și norme în cadrul bioeticii” (ibidem) rezultând  baza „meta-etică se construiește meta-bioetica” (ibidem) care nu este însă limtată la impunera unor comportamente, ci oferă o rațiune axiologică pentru cercetătorii care fac intervenții asupra lumii vii (L. Palazzani, E Sgrecia,  Il dibattito attuale  sulla fonazione in bioetica, Medicina e Morale, 5/1992, 5, pp. 847-850).

Această meta-bioetică impune stabilirea unor modele impuse și modele de studiu: modelul liberal radical, modelul utilitarist, modelul sociobiologic şi modelul personalist (Ellio Sgrecia, Manuali di Bioetica.I. Fondamenten ti  ed etica biomedica, Vita e Pensiero,  Milano, 1988, pp. 42 – 48).

ȘTIRI

error: Content is protected !!