Colegiul „Vasile Lovinescu” continuă întâlnirile în cadrul proiectului ACES „Cultural Diversity Beyond Borders” Educație

Colegiul „Vasile Lovinescu” continuă întâlnirile în cadrul proiectului ACES „Cultural Diversity Beyond Borders”

Diversitatea culturală devine temă de studiu. Elevi și profesori Colegiului ”Vasile Lovinescu” au parte de experiențe dintre cele mai intersante, într-un proiect menit să descopere valențele sistemului educațional din țări diferite. În același timp se dorește cunoașterea istoriei, culturii și tradițiilor care marchează trecut și prezentul.

Proiectului bilateral ACES „Cultural Diversity Beyond Borders” (Diversitate culturală dincolo de frontiere) îi aduce față în față pe elevii Colegiului ”Vasile Lovinescu” din Fălticeni și omologii lor de la școala vocațională Šolski Center din Celje (Slovenia).

În perioada 31 noiembrie – 4 decembrie 2015 a avut loc, în Slovenia, o nouă întâlnire în cadrul ACES, prima vizită de proiect, prin care două cadre didactice și șase elevi din Fălticeni au vizitat școala parteneră din Slovenia.

Celje este al treilea oraș ca mărime al Sloveniei, cu o populație de aproape 40.000 locuitori, cu o bogată istorie: cele trei stele din blazonul conților de Celje se află pe steagul Sloveniei. Castelul din oraș, pe care oaspeții români au avut ocazia să-l viziteze, se înalță maiestuos pe dealul de deasupra orașului cu un trecut bogat, situat pe malurile râului Savinja, la intersecția drumurilor celor mai importante ale țării, oferind o perspectivă de neuitat asupra orașului cunoscut, încă de pe vremea romanilor, drept Celeia.

Școala gazdă, ce pregătește tehnicieni în trei domenii: informatică, electricitate și chimie face parte dintr-un centru școlar ce cuprinde alte patru licee ce folosesc împreună o bază materială de excepție: un liceu teoretic, unul de inginerie mecanică, mecatronică și media, unul de servicii și logistică și unul de construcții civile și protecția mediului. De asemenea, sub aceeași umbrelă funcționează un centru de formare a adulților și un colegiu tehnic vocațional. Întreg centrul dispune de laboratoare moderne, spații generoase pentru pregătirea teoretică și practică, multe dintre ele amenajate prin proiecte cu fonduri europene, săli de clasă, spații de relaxare și un compartiment ce se ocupă exclusiv cu gestionarea proiectelor cu finanțare nerambursabilă, prin care s-au reușit achiziționarea unor dotări de excepție: roboți industriali, imprimante 3D, mașini electrice, un studio media complet echipat, laboratoare de informatică moderne și un robot multifuncțional programabil interactiv, NAO, care a făcut, prin „evoluția” sa, deliciul tuturor privitorilor.

Deschiderea oficială a întâlnirii a însemnat o introducere în istoria, cultura și tradițiile ambelor țări.

Fiind și ziua națională a României, pe 1 Decembrie s-au intonat imnurile naționale ale ambelor țări și s-au prezentat aspecte comune din trecutul celor două țări și din colaborarea celor două școli. Un proiect anterior, care s-a încheiat cu succes, a avut ca parteneri centrul școlar (prin centrul de pregătire a adulților) și Asociația Părinților de la Colegiul „Vasile Lovinescu”. În zilele următoare, atât elevii cât și profesorii au avut ocazia să cunoască mai bine atât orașul gazdă, cât și capitala Sloveniei, Ljubljana, cât și natura deosebită a acestei țări, în drumul către peștera „Jama Pekel”, mai puțin cunoscută, dar la fel de spectaculoasă ca celebra Postojna, cea mai renumită peșteră din Europa și una dintre cele mai bine amenajate din lume.

Tema proiectului este inspirată de tematica anului propusă de organizatori – inițiator: ERSTE Foundation (Viena), coordonator Interkulturelles Zentrum (Viena, Austria) în colaborare cu VČELĺ DOM (Bratislava, Slovacia). Aceasta este, pentru anul în curs: ”Embracing solidarity – we care, dare and share!” (îmbrățișând solidaritatea – ne pasă, îndrăznim, împărtășim!). În acest context, proiectul comun „Cultural Diversity Beyond Borders” abordează dintr-o dublă sau chiar triplă perspectivă solidaritatea cu cei ce au sau au avut de-a face cu migrația, cu traiul în altă țară, ca experiență proprie sau a cuiva apropiat (familie, prieteni). Pe de o parte sunt cei care, chiar la vârsta școlii, au imigrat și trăiesc în prezent într-o țară de adopție, împreună cu o parte sau cu întreaga familie, apoi acei elevi care au unul sau ambii părinți plecați la muncă în străinătate, pe perioade mai lungi sau mai scurte. Nu în ultimul rând, cei care au petrecut un timp într-o țară de adopție și s-au întors, nevoiți să se adapteze unui nou sistem educațional, reprezintă de asemenea, beneficiarii proiectului comun.

În Slovenia elevii au făcut cunoștință cu Claudiu, un absolvent al Centrului originar din România, care se află de 9 ani în Slovenia, dintre care ultimii trei ani de școală a rămas singur, după ce familia lui s-a întors în țară. Cu toate că a rămas singur la 16 ani într-o țară pe care nu apucase s-o cunoască foarte bine, el a reușit să devină mândria școlii, premiant la mai multe concursuri profesionale și clasat primul în ierarhia națională a absolvenților anului trecut.

De asemenea, au fost prezentate studii de caz ale unor elevi care au părinții plecați la muncă în Austria, Germania sau Italia, ori ale unor familii originare din alte țări balcanice care și-au făcut un viitor în Slovenia, în ciuda tuturor greutăților.

În contextul marcat de disputele aprinse pe tema migrațiilor internaționale, această întâlnire de proiect vine ca o pledoarie pentru diversitate culturală, toleranță, înțelegere și respect. Acestea au fost exersate din plin de către participanți: elevii români au fost găzduiți de colegii lor, au făcut teme împreună, au participat la ore, s-au distrat, au învățat și au inventat jocuri noi, au dansat dansuri tradiționale, au legat prietenii.

Au existat și momente creative: elevii au făcut schimb de experiență și au lucrat împreună decorațiuni de Crăciun. S-a organizat un stand cu vânzare, prin care produsele realizate în comun au fost licitate pentru scopuri caritabile (cadouri oferite beneficiarilor proiectului).

Elevii participanți din ambele țări au trăit din plin fiecare moment pregătit de organizatori și s-au despărțit cu greu, pentru a se revedea cu drag mai târziu: în luna aprilie, o delegație din Slovenia va vizita Colegiul Vasile Lovinescu pentru a definitiva produsele proiectului (blog, calendar, dicționar româno-sloveno-englez de termeni legați de migrație, activități comune, etc).

Școlile partenere vor avea de completat un raport final, care va fi predat în mai 2016 și va fi prezentat la ACES Academy, ce se va desfășura la Senec, în Slovacia, în iunie. Aceasta va reuni din nou reprezentanți, profesori și elevi, ai tuturor școlilor din cele 15 țări din Europa Centrală și de Est participante la proiect, printre care și 10 școli din România.

aceslogo_normal_rgb_hr_for_screen

initiative_logobar_erste_iz_vd_eusdr

ȘTIRI

Facebook Comments